donderdag 22 juli 2010

P. Leno fulmineert (34) - Idiote fans, nerds, losers en morons

Eerder deze week in Londen had ik het groot genoegen om - naast een schichtige ontmoeting met Serge Simonart of all people, die voor mijn ogen een taxi nam zonder David Bowie ! - een écht wereldberoemde artiest live te ontmoeten, Storm Thorgerson.

Storm Thorgeson heeft een naam als een klok, maar ik neem aan dat niet bij iedereen een belletje gaat rinkelen, Storm is een gigant in de rockwereld. Hij is de ontwerper van vele legendarische elpeehoezen voor voornamelijk Pink Floyd en Led Zeppelin.




Ik ontmoette Storm in een gallerij in de Oxo Tower aan de Thames. De man is intussen 66 jaar, een grumpy old man met wandelstok, maar toch o zo sympathiek. De foto van Wish you were here kwam op 950 pond, en viel buiten mijn budget.

Storm heeft mij een korting gegeven van 50 pond op een andere foto, de onderstaande hoesfoto voor 'Collection of great dance songs'. Storm omschreef het als een "Belgian discount". Uiteindelijk kostte de foto 250 pond, eigenlijk een koopje in de kunstwereld. Peanuts zelfs.






Helaas werd ik tijdens die kooptransaktie met Storm geconfronteerd met enkele onaangename randfenomenen, lees freaks. Vooral een kale Duitser maakte het wel erg bont. Hij filmde de hele tijd Storm met zijn camera tijdens ons gesprek, dat zo'n kwartier duurde. Dan haalde hij een reeks van 5 Pink Floyd albums boven, alle duidelijk snel tweedehands gekocht in één of andere tweedehandswinkel, die hij alle vroeg te signeren "for Thomas and Ingrid".

Storm vroeg waar die kerel vandaan was. Hij antwoordde "From Zermany". Storm vroeg nog eens uit welke stad. De man specifieerde "From Zermany, near the border wizz Switzerland". Uiteindelijk, na nog 2 keer te vragen zei de kerel "uit Freiburg". De freak uit Freiburg stamelde nog wat zinnetjes in de aard van "Great to meet you, you're a genius, hope to see you again" en droop dan eindelijk af, terug naar zijn eigen miezerige bestaan.

Ik meldde Storm dat ik zijn boek over zijn werk ook wou kopen, aan 50 pond; Hij zei met gespeelde verbazing "You really wanna buy that book ?" lk vroeg het boek te tekenen "for Piet". P - I - E - T. Not Pete. Dat vond hij wel grappig en bijgevolg schreef hij nog eens in koeien van letters PIET. Gelukkig verwarde hij Piet niet met Peit, dat was Jools Holland, die toen ook nog niet wist dat het eigenlijk Don Peit was.

Intussen was er nog een ander nerdy sujet komen bijstaan die Storm interpelleerde over zijn hoes voor "The division bell". Die twee reusachtige stalen koppen, vroeg de kerel, had Storm die soms gefotoshopt ? Ik zakte in de grond van plaatsvervangende schaamte. Storm bleef er hoffelijk bij, buiten een meewarig gemompeld "Photoshop ? You should be ashamed of yourself !".




Plots begreep ik de tol van de roem en zogenaamd opvliegende beroemdheden als een Russell Crowe die opdringerige fans of fotografen weleens in elkaar durven slaan. Groot gelijk heeft die gast. Wat denken die fans wel, zo'n beetje de idioot te komen uithangen ? Get a life, morons !

2 opmerkingen:

Koop zei

leuk stukje, ik wist eigenlijk niet dat je zo'n grote Pink Floyd fan was. Of was het je meer om de man de geweldige naam te ontmoeten?

Wil die aangekochte foto uiteindelijk wel eens zien. En gelukkig kent Storm zijn spelling beter dan Jools ;-)

P. Leno, Brussel zei

Mijn Pink Floyd roeping is vrij laat gekomen. Ik vond ze vroeger nogal bombastisch. Maar dat was my mistake.

Mijn interesse is er ook gekomen door de hoezen. Dat heeft zeker bijgedragen aan hun mythische status; meer dan welke groep ook wordt Pink Floyd geassocieerd met hun hoezen. De enige die daar ook in slaagde was Andy Warhol met de Banaan voor de Velvet Underground- wellicht de meest legendarische hoes aller tijden - en de zip voor Sticky Fingers van de Rolling Stones. Wat mij een ideetje geeft om eens een lijstje te maken met mijn favoriete elpeehoezen.