maandag 13 juli 2009

P. Leno fulmineert (22) - Fuck Twitter

Hund i snor fulmineert tegen wat wij noemen de "vertwittering" van de samenleving. Het nieuwste Internetfenomeen Twitter is eigenlijk hetzelfde als de statusbalk op Facebook. Je laat aan je vrienden weten waar je aan denkt, waar je mee bezig bent. Dit in maximaal 140 karakters. Dit kan dan belanden in je Twitter-Inbox, of zelfs verstuurd worden per SMS.

Met Twitter kan je je abonneren op de Status van beroemde sterren. Type Paris Hilton, Lance Armstrong en zo. Die mensen hebben sowieso al niets te vertellen, om dan dagelijks 3 keer hun statusbalk in de maag gesplitst te krijgen is toch wel lichtjes masochistisch. Maar dat is nu net het punt : Twitter draait uitdrukkelijk om die celebrities. Een Lance Armstrong heeft op Twitter 1,3 miljoen abonnees. Die 1,3 miljoen abonnees willen dus dagelijks weten waar hij mee bezig is. In het Twitterjargon betekent dit "followers". Lance heeft dus 1,3 miljoen followers. Paris Hilton heeft er slechts 300.000. Haar rondborstige vriendin Kim Kardashian, om weinig meer beroemd dan dat ze de rondborstige vriendin is van Paris Hilton, heeft er maar liefst 1,5 miljoen, nog meer dus dan Lance !

Bij wijze van test creëerde ik een Twitter account op naam van Hund i snor. Ik stelde mij in als Follower van Lance en Kim Kardashian. Bij Kim kwam ik hetvolgende interessante nieuws te weten : "On my way to the airport". Bij Lance hetvolgende : Listening to Jeff Buckley". Intussen had ik na enkele uren zelf ook al 8 followers, uiteraard complete onbekenden. Mijn eerste Tweet ( = post op Twitter ) liet trouwens weinig aan duidelijkheid te wensen over : "Finding out what bullshit this Twitter really is".

In feite is Twitter de grootste vervuiler van Internet, en bij uitbreiding van onze samenleving. Het is geinstalleerde onnozelheid, pure spam. Spam, rubbish, bullshit en crap beheersen ons leven. De vertwittering van onze samenleving is in feite een logische uitbreiding van de celebrity-cultuur die de laatste 10 jaar drastisch is doorgedrongen in de media en de samenleving. Iedereen beroemd, nu ook via Twitter. Op elk moment van de dag kunnen we surfen naar een nieuwssite, zelfs van zogenaamde kwaliteitskranten, waar dan het laatste roddelnieuws te lezen valt over Britney Spears, Paris Hilton of fucking Susan Boyle. Iedereen doet het, hoewel niet iedereen het toegeeft, het is een soort verslaving geworden, een kwaadaardige kanker in onze samenleving.

Maar o wee wie niet met de Twitter-trend mee is. Die is niet hip, niet meer mee. Die bestaat gewoon niet !

Dezelfde aversie hebben sommigen aangaande Facebook. Tegen Facebook hebben we al eens eerder gefulmineerd, maar als bescheiden gebruiker gaan we het ook niet volledig afbranden. Facebook moet wel in perspectief geplaatst worden. We zijn voorstander van gematigd gebruik, maar het lijkt vooral een instrument voor persoonlijke marketing (geworden). Facebook gaat helemaal niet om de "friends" - vooral old friends of oppervlakkige friends trouwens - maar om zien en gezien worden. Om te laten zien waar je mee bezig bent, hoe mooi je kinderen wel zijn, hoe een grote fan je wel bent van Madonna, etc. Bij uitbreiding : de politieke marketing. Hoe anders te verklaren dat toppolitici en BV's soms tot 4000 friends hebben, terwijl een gewone sterveling al moet krasselen om aan 70 tot 100 friends te komen, terwijl de echte populaire Steffen weleens aan 400 "friends" geraken ?

Terloops, de meeste van mijn vrienden zitten niet op Facebook noch op Twitter, en dat is best zo. Conclusie : Twitter is for twats. Tot slot, mijn meest recente Tweet : "ga nu lunchen in de Comme Chez Soi".

3 opmerkingen:

Koop zei

Kan het niet meer eens zijn dan met deze 'rant' tegen all things twitter en facebook. Life's too short en mijn netwerk al ruim genoeg om er geen tweede, virtuele op na te houden. Maar met twee bedenkingen. Een: beste stuurlui staan aan wal, en vermits ik op geen van beide gadgets aangesloten ben, heb ik makkelijk praten. En twee: granted dat iedereen via twitter zijn 5 seconds of fame wil/kan nastreven. Maar dat geldt in zekere zin ook voor de blogs, waar we ons dan weer wel aan bezondigen...

P. Leno, Brussel zei

Nou ja, onze blogs hebben gemiddeld 5 à 10 lezers schat ik, dat is the happy few.

Maar een argument pro blogs : daar is tenminste "content" en "added value".

Koop zei

Shamrock heeft me ooit op Google Analytics gewezen (een handig ding, echter met een triljoen mogelijke toepassingen)

ik ben net nog es gaan kijken en dagelijks komen gemiddeld tien tot dertig bezoekers langs op mijn blog. Never ceases to amaze me hoe die mensen tot bij komen, maar kom...